Gemileri su üstünde sabit tutmak için zincir veya halata bağlı olarak denize indirilen ve çeşitli şekil ve gemilerin ağırlıklarına göre değişik ağırlıkta olabilen demirlere denir. Genellikle çapa yerine deniz demiri terimi kullanılır. Çapalar deniz dibinde herhangi bir yere saplanarak - takılı kalarak geminin teknenin olduğu yerde sabit kalmasını sağlar. Bir nevi otomobillerdeki el freninin işlevini yerine getirir diyebiliriz.
Çıpa Kelime Kökeni Nedir ?
İtalyancadan ''Ceppo'' kelimesinden dilimize geçmiştir.
Çapa / Çıpanın İngilizcesi Nedir ?
Çapa / Çıpanın İngilizcesi anchor'dur.
Çapa Çeşitleri Nelerdir ?
Çapa çeşitlerini incelediğimizde büyük ebatlı gemiler ve küçük ebatlı ve sürekli çapa olarak üç ana gruba ayırabiliriz
A) Büyük Gemilerin Demiri
-Admiraltı çapa
-Simus çapa
B) Küçük Bot Demirleri
-Filika çapa
-Herreshoff çapa
-Northill çapa
-Pulluk çapa
-Delta çapa
-Donfor çapa
-Bruce - pençe çapa
C) Kalıcı Tip Demirler (Uzun süre demirlemelerde kullanılan çapalama sistemidir)
-Şemsiye çapa
-Detveyt çapa (Çok ağır tipteki çapalardır. Uzun süre hareket etmeyecek gemilerde kullanılır. şemsiye çapalar veya büyük ağır beton bloklar kullanılır)
-Vida çapa
-Yüksek güçteki çapalar (Ağırlığı ve hacmi yüksek olan her tip çapa bu gruba girer.)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Çapayı Çekmek / İndirmek için kullanılan sistemler nelerdir ?
Küçük tip gemilerde kullanılan çapalar insan gücü ile çekilebilir. Fakat insan gücü de bir yere kadardır. Gemilerde çapayı indirmek - çekmek için ırgat makinesi kullanılır.
Örnek bir ırgat resmi şekildeki gibidir.
Çapanın denizin dibine saplanması nasıl olur ?
Örnek videomuzu inceleyelim:
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder